Sieć CAN (Controller Area Network) w motoryzacji pojawiła się w latach 80
i od tego czasu obserwujemy jej intensywny rozwój. Ze względu na jej możliwości stosowana jest każdym współczesnym samochodzie. Za pomocą dwuprzewodowej skrętki (two wire twisted pair) sterowniki w samochodach mogą wymieniać informacje i być sterowane np.: liczniki, ABS, ECU, AIR BAG, przełącznik pod kierownicą, BSI… W tej zakładce będą pojawiały filmy związane ze sterowaniem siecią CAN.
Licznik TFT Fiat 500
Reflektor FULL LED sterowany siecią CAN VOLVO XC90
Licznik we Fiacie Grande Punto, podłączony jest do sieci CAN. Na filmie powyżej widać wykorzystanie sterowanie sieci CAN do informowania kierowcy o niezapiętym pasie podczas jazdy.
Licznik Punto Grande
W dzisiejszej motoryzacji nie ma pewności w jaki sposób urządzenie jest sterowane, analogowo, cyfrowo, a jeśli cyfrowo to jaką siecią? Na naszej stronie znajdziesz przykłady rozwiązań technicznych stosowanych w motoryzacji. Ten przykład jest kolejnym, w jaki sposób mogą być sterowane lusterka zewnętrzne i szyby. W rozwiązaniu samochodu Alfa Romeo 159 lusterko oraz silnik szyby sterowane są siecią CAN. Jest to przykład ukazujący możliwości sterowania, ale również zastosowanie analizatora z możliwością pisania i wykorzystania skryptów w praktyce. W zakładce LIN, znajdziesz lusterko od samochodu BMW, które pod względem wizualnym pracuje tak samo jak lusterko od Alfy Romeo, ale z wykorzystaniem sieci LIN.
Alfa Romeo 159
Sieć CAN w motoryzacji wykorzystywana jest do sterowania różnymi sterownikami, modułami… Tym razem sieć CAN w liczniku I – COCKPIT Peugeota 3008 drugiej generacji steruje zmianą języków. Dzięki temu rozwiązaniu zmiana języka w liczniku staje się bardzo prosta.
Licznik Alfa Romeo 159