CAN

Sieć Controller Area Network (CAN) w motoryzacji pojawiła się w latach 80 i od tego czasu obserwujemy jej intensywny rozwój. Ze względu na jej możliwości stosowana jest każdym dzisiejszym samochodzie. Za pomocą dwuprzewodowej skrętki (two wire twisted pair) sterowniki w samochodach mogą wymieniać informacje i być sterowane np.: liczniki, ABS, ECU, AIR BAG, przełącznik pod kierownicą, BSI… W tej zakładce będą pojawiały filmy związane ze sterowaniem siecią CAN.

Licznik Peugeot 3008
Licznik Fiat Grande Punto

Licznik we Fiacie Grande Punto, podłączony jest do sieci CAN. Na filmie powyżej widać wykorzystanie sterowanie sieci CAN do informowania kierowcy o niezapiętym pasie podczas jazdy.

Radio Fiat Grande Punto

Radio od Fiata Grande Punto, sterowane z kierownicy wykorzystuje sieć CAN m.in. do regulacji głośności, przeszukiwania stacji radiowych.

Lusterko Alfa Romeo 159

W dzisiejszej motoryzacji nie ma pewności w jaki sposób urządzenie jest sterowane, analogowo, cyfrowo, a jeśli cyfrowo to jaką siecią? Na naszej stronie znajdziesz przykłady rozwiązań technicznych stosowanych w motoryzacji. Ten przykład jest kolejnym, w jaki sposób mogą być sterowane lusterka zewnętrzne. W powyższym rozwiązaniu samochodu Alfa Romeo 159 lusterko sterowane jest siecią CAN. Jest do świetny przykład ukazujący możliwości sterowania, ale również zastosowanie analizatora z możliwością pisania i wykorzystania scryptów w praktyce. W zakładce LIN, znajdziesz lusterko od samochodu BMW, które pod względem wizualnym sterowane jest tak samo jak powyższe lusterko, ale z wykorzystaniem sieci LIN.

Sieć CAN w motoryzacji wykorzystywana jest do sterowania różnymi sterownikami, modułami… Tym razem sieć CAN w liczniku I – COCKPIT Peugeota 3008 drugiej generacji steruje zmianą języków. Dzięki temu rozwiązaniu zmiana języka w liczniku staje się bardzo prosta.